آزمون ناتی چیست? | منابع+ نحوه ثبت نام

آزمون ناتی چیست? | منابع+ نحوه ثبت نام

اگر قصد مهاجرت به استرالیا را دارید باید امتیازات خود را برای دریافت ویزا افزایش دهید. با شرکت در آزمون ناتی می‌توانید 5 امتیاز برای دریافت ویزای مهارت در استرالیا به دست آورید. همچنین شرکت در این آزمون به شما این اجازه را می دهد که به عنوان یکی از مترجمین رسمی و مورد تایید استرالیا فعالیت خود را آغاز کنید.
در این مطلب قصد داریم تا به پرسش آزمون ناتی چیست پاسخ دهیم و بهترین منابع آزمون ناتی را برای موفقیت در این آزمون به شما معرفی کنیم. در پایان شما با نحوه ثبت‌نام در آزمون NAATI نیز آشنا خواهید شد. پس با ما تا انتهای این مطلب جامع از دارالترجمه رسمی فدرال همراه باشید.

معرفی آزمون ناتی (NAATI)

آزمون ناتی توسط سازمان رسمی مترجمان استرالیا اجرا می‌شود. این آزمون از آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی به صورت آنلاین و غیرحضوری برای تمامی متقاضیان برگزار می‌گردد. اگر بتوانید نمره کافی را در این آزمون کسب کنید، ۵ نمره مثبت برای دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا به دست می‌آورید. این امتیاز تا ۳ سال قابل‌استفاده است. 
کسانی که موفق به دریافت مدرک زبان ناتی شوند می‌توانند خدمات حرفه‌ای ترجمه را در استرالیا یا سایر کشورها انجام دهند. در ایران نیز این افراد به عنوان مترجم رسمی ناتی شناخته می‌شوند و می‌توانند ترجمه رسمی مدارک به زبان استرالیایی را انجام دهند. اعتبار مدارک ترجمه شده ناتی در سفارت کشور استرالیا از ترجمه رسمی اسناد و مدارک توسط مترجمین قوه قضاییه بیشتر است. 
یعنی اگر شما مدارک خود را توسط خدمات ترجمه ناتی به زبان استرالیایی ترجمه کنید، دیگر نیازی به اخذ تأییدات دادگستری ندارید. بسیاری از مدارک موقت معتبر توسط مترجمین ناتی ترجمه می‌شوند. همچنین هزینه و زمان کمتری برای ترجمه این مدارک صرف خواهد شد. این خدمات در دارالترجمه فدرال به شما عزیزان ارائه می‌گردد.

 

آزمون ناتی چیست؟

 

نحوه برگزاری آزمون ناتی

آزمون NAATI به صورت کاملاً شفاهی و آنلاین برگزار می‌شود. در این آزمون شما به دو دیالوگ بین افراد مختلف گوش می‌کنید. معمولاً یکی از این افراد انگلیسی‌زبان است و دیگری به زبان غیرانگلیسی صحبت می‌کند. هر دیالوگ‌ را به ۸ بخش مساوی تقسیم می‌کنند. 
هر کدام از این بخش‌ها ۳۵ کلمه دارد که در مجموع می‌توان گفت دیالوگ‌ها ۳۰۰ کلمه‌ای هستند. پس از آن باید به سؤالاتی که در مورد مکالمه از شما پرسیده می‌شود، پاسخ دهید. معمولاً برای پاسخ به هر دیالوگ ۱۰ دقیقه زمان دارید بنابراین کل آزمون ناتی تنها ۲۰ دقیقه طول می‌کشد.

آزمون ناتی چه قوانینی دارد؟

اگر شما هم قصد شرکت در آزمون بین‌المللی ناتی را دارید باید با قوانین آن آشنا باشید. معمولاً قوانین این آزمون به سه بخش مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

قوانین شروع آزمون ناتی

قبل از شروع آزمون آنلاین موارد و قوانین زیر برای شما وضع می‌شود که باید آن را به صورت دقیق و مرحله‌به‌مرحله انجام دهید:
•    تصویر ۳۶۰ درجه از مکانی که در آن مشغول گذراندن آزمون هستید، به مراقب نشان می‌دهید. هیچ وسیله الکترونیکی نباید به غیر از لپ‌تاپ یا کامپیوتر روشن باشد.
•    گوشی شما باید در حالت پرواز قرار گرفته باشد.
•    شما باید دست‌های خود را به دوربین نشان دهید تا مشخص شود از ساعت هوشمند استفاده نمی‌کنید.
•    قبل از شروع آزمون از شما خواسته می‌شود تا پاسپورت خود را کنار صورتتان بگیرید و از شما عکس‌برداری شود.

قوانین در حین آزمون ناتی

در حین برگزاری آزمون نیز می‌توانید از قوانین زیر استفاده کنید: 
•    شما می‌توانید در طول آزمون یک بار درخواست تکرار بخش را داشته باشید پس آن را در فرصتی مناسب استفاده کنید.
•    امکان اصلاح اشتباهات در حین آزمون وجود دارد.
•    اگر در حین آزمون تقلب کنید نه تنها امتحان کنسل خواهد شد بلکه تا چند ماه نیز از شرکت در آزمون ناتی محروم خواهید شد.
•    بهترین لحن برای شرکت در این آزمون، لحنی بین محاوره و کتابی است که به عنوان consultative شناخته می‌شود.
•    به هیچ عنوان مراقب توضیحی در مورد دیالوگ‌ها به شما نمی‌دهد.

قوانین مربوط به کنسلی آزمون ناتی

برخی از قوانین مربوط به کنسلی یا به تعویق انداختن آزمون NAATI به شرح ذیل است:
•    اگر قصد کنسل کردن یا تغییر تاریخ آزمون ناتی را دارید می‌توانید تا یک هفته قبل از آزمون بدون کسر هزینه، آن را انجام دهید. 
•    اگر کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری آزمون باقی مانده است، ۷۵ درصد هزینه آزمون به شما استرداد داده می‌شود. 
•    اگر برای شرکت نکردن در آزمون ناتی دلیل موجهی نداشته باشید، تمام هزینه‌ها از دست خواهد رفت.

بهترین منابع برای شرکت در آزمون NAATI

اگر می‌خواهید نمره قبولی را در آزمون ناتی به دست آورید می‌توانید به نمونه سؤالات موجود در سایت NAATI مراجعه کنید. معمولاً این نمونه سؤالات در بخش‌هایی مانند خدمات اجتماعی، تحصیلات، بهداشت، حقوق، استخدام، تجارت و کارآفرینی، بیمه، مسائل مالی و مسکن طراحی می‌شوند. 
با تکرار و تمرین این نمونه سؤالات می‌توانید به نمره قبولی در آزمون ناتی دست پیدا کنید و از امتیاز آن برای مهاجرت به کشور استرالیا یا تبدیل شدن به یک مترجم ناتی استفاده کنید. با وجود آن که اکثر مراکز خدمات دارالترجمه انگلیسی را به مشتریان ارائه می‌دهند اما تعداد کمی از آن‌ها از مترجمین ناتی برای ترجمه و ارسال مدارک به سفارت استرالیا استفاده می‌کنند.

 

منابع آزمون ناتی

 

چگونه در آزمون ناتی ثبت نام کنیم؟

شما می‌توانید مراحل زیر را قدم‌به‌قدم انجام دهید تا در این آزمون بین‌المللی ثبت‌نام کنید:
1)    ابتدا باید وارد سایت رسمی Naati شوید و سپس بر روی گزینه REGISTER کلیک کنید. برای این کار به یک ایمیل نیاز دارید.
2)    رمز عبوری به ایمیل شما ارسال می‌شود. شما باید از آن استفاده کرده تا حساب کاربری خود را فعال کنید.
3)    در صفحه اصلی حساب کاربری، گزینه‌ای با نام SUBMIT AN APPLICATION وجود دارد، بر روی آن کلیک نمایید.
4)    فرمی به شما نمایش داده می‌شود که باید در آن مشخصات خود را وارد کرده و اسکن مدارک موردنظر را بارگذاری کنید.
5)    پس از اتمام مرحله قبل باید ۷ روز صبر کنید تا نتیجه تأیید اولیه ثبت‌نام شما در آزمون ناتی برایتان ایمیل شود.
6)    در مرحله بعد می‌توانید تاریخ موردنظر خود را برای شرکت در آزمون انتخاب کنید.
7)    در نهایت باید هزینه آزمون را بر حسب دلار استرالیا پرداخت نمایید تا ثبت‌نام شما تکمیل شود.

کلام پایانی

آزمون ناتی توسط یکی از معتبرترین ارگان‌ها در کشور استرالیا و به صورت کاملاً آنلاین برگزار می‌شود. شما باید در طی این آزمون، به دیالوگ دو فرد انگلیسی‌زبان و غیرانگلیسی‌زبان گوش کرده و سپس به سؤالاتی که در مورد هر بخش مطرح می‌شود، پاسخ دهید. قوانین شرکت در آزمون ناتی را نیز در این مطلب به طور کامل به شما توضیح دادیم. 
شما می‌توانید از منابعی که در وب‌سایت رسمی این سازمان قرار دارد برای آماده شدن جهت شرکت در آزمون NAATI استفاده کنید. ما در این مطلب دارالترجمه فدرال تمام مراحل ثبت‌نام آزمون ناتی را نیز برای شما توضیح دادیم. امیدواریم به هدف خود از شرکت در این آزمون بین‌المللی برسید.
 

تماس با ما سفارش آنلاین